دستۀ دوّم

طائفه ای از روایات به لسان موجبه کلیه ، دلالت بر عدم سنخیت و مشابهت بین خالق تعالی و مخلوق می کند این گونه روایات جریان احکام و خواصّ و معانی

ممکنات را از حق تعالی نفی می کند یعنی به اطلاق یا عموم ، تباین ذاتی و صفتی و تغایر در جمیع شؤون را اعلام می دارد .

1 _ عن أمیرالمؤمنین علیه السلام : ... المتعالی عن الأشباه والضروب ، الوتر ، علاّم الغیوب ، فمعانی الخلق عنه منفیّة .(1)

2 _ عن أبی جعفر علیه السلام : انّ اللّه خلو من خلقه وخلقه خلو منه وکلّ ما وقع علیه اسم شیء ما خلا اللّه فهو مخلوق ، واللّه خالق کلّ شیء .(2)

3 _ عن الإمام الرضا علیه السلام : ... وکنهه تفریق بینه وبین خلقه .(3)

4 _ عن أمیرالمؤمنین علیه السلام : ... تنزّه عن مجانسة مخلوقاته وجلّ عن ملائمة کیفیاته .(4)

5 _ عن الإمام العسکری علیه السلام : ... تعالی عن أن یکون له شبیه .(5)


1- التوحید : 79 .

2- الکافی : 1 ، 83 .

3- التوحید : 47 .

4- البحار : 84 ، 339 .

5- التوحید : 102 .